Hvordan betale regninger

Måten vi betaler regninger på har endret seg mye de siste årene. Her gir vi en gjennomgang av hvordan det best gjøres, og hva man skal sørge for at en regning inneholder før man betaler den.

Ny teknologi for å betale regninger

Med stadig ny teknologi, øker også de ulike måtene man kan gjøre betalinger på. Samtidig har politikere i Norge og EØS innført lover og reglement som skal følges i forhold til finanstjenester og personvern, som for eksempel det såkalte betalingstjenestedirektivet. Det kan du lese om hos Finans Norge. Dette gjøres for at det skal være så sikkert som mulig å sende penger via internett.

Det er enkelt og raskt å betale regninger i nettbanken eller i mobilbanken. Samtidig jobber både myndighetene og bankene hele tiden med å sørge for at det også skal være sikkert.

Dette skal regningen inneholde

En regning er selve dokumentet som beviser hva du skal betale, og hvorfor du skal betale det.

Selv om du ikke har mottatt en regning ennå, kan det hende du har en betalingsforpliktelse. For eksempel kan du ha bestilt en vare eller tjeneste, men ikke mottatt regning ennå. Da har du en betalingsforpliktelse på deg, hvis du har signert på at du ønsker å gjøre kjøpet.

Du må imidlertid motta en regning før kreditoren kan kreve at du utfører betalingen. Du kan lese mer om krav til regninger hos BN Bank.

Hva skal en regning inneholde

En regning kalles også gjerne en faktura. En næringsdrivende enhet, enten det er en person eller en bedrift, har bestemte krav på seg til hva som må føres opp i regningen. Dette må være på plass, for at det skal være et gyldig dokument som de kan bruke til å inndrive penger med.

Følgende skal være med:

  • Dato regningen sendes ut
  • Et fakturanummer som viser til kjøpet som er gjort, og spesifisering av hva regningen gjelder
  • Kreditor navn, adresse og organisasjonsnummer, inkludert MVA-nummer hvis det finnes
  • Det skal stå «Foretaksregister» hvis det gjelder en bedrift som er AS, ASA eller NUF
  • Leveringssted og -tidspunkt, dersom det er aktuelt
  • Dato for forfall
  • Totalsummen som skal betales, og spesifisering av eventuell MVA

Hvis ikke all informasjon er tilstede, eller hvis noe av informasjonen ikke er korrekt, kan man be om en ny regning før man betaler.

Regninger betales i nettbank

Hvis man gjør en bestilling som ikke betales umiddelbart, gjør man som regel betalingen i ettertid i nettbank eller mobilbank. Enkelte banker, som Sbanken, tilbyr nå kun mobilbank. Imidlertid mener de å tilby de samme tjenestene der som i nettbanken. Å betale regninger vil i utgangspunktet alltid være tilgjengelig i mobilbank.

Tidligere måtte man gå i banken eller til postkontoret for å betale regninger, eller man sendte giroer i posten. Det er i det store og hele ikke lenger mulig. I dag gjøres alle banktjenester i utgangspunktet gjennom digitale løsninger.

Enkelte banker har fortsatt besøksmulighet, men da er det helst for å diskutere lån eller sparing, ikke for å betale regninger.

KID-nummer ved betaling

Når man skal betale en regning i nettbanken, er det viktig at den gjenkjennes. På den måten klarer mottakerbanken å registrere at regningen blir betalt.

Dette gjøres ved et såkalt KID-nummer. Det står for kundeidentitetsnummer. Det kan være opptil 25 sifre. Dette nummeret må man være nøye med å skrive inn riktig.

Når man gjør det, vil de som jobber med regnskap hos mottakerbedriften med en gang se at regningen er betalt, og man slipper mere mas om den.

Hvis det blir tull med KID-nummeret, vil i verste fall ikke regningen bli registrert som betalt. Da vil man motta purringer, noe som kan føre til ekstra kostnader. Man vil da også måtte gå tilbake i nettbanken, og finne den bestemte betalingen, for å rette opp feilen. Da kan imidlertid pengene være overført feil. I verste fall må man da kontakte banken, og få hjelp til å spore opp pengene.

Slik betaler du med eFaktura

Det kan være kjedelig å måtte taste inn det ene lange KID-nummeret etter det andre. Hvis det er snakk om regninger som man betaler regelmessig, kan man i stedet benytte eFaktura. Da slipper man å legge inn KID-nummer for hver betaling.

Mange benytter dette til faste utgifter som for eksempel strømregninger, husleie og mobilabonnement.

Mottakeren må være en godkjent mottaker som kan utstede eFaktura. Den sendes da rett til din nettbank eller mobilbank. Samtidig får du et varsel på e-post eller sms. Da kan du gå inn i nettbanken og godkjenne betalingen.

Betalingen skjer altså ikke automatisk. Du må godkjenne den, men du slipper å legge inn opplysninger som mottaker og KID-nummer. Du har imidlertid anledning til å forandre beløpet som betales. Hvis det for eksempel er regningen på et kredittkort, kan du gå inn og velge om du skal betale hele beløpet, eller kun deler av det.

Du bestemmer selv hvor mye du ønsker å bruke eFaktura. Du kan velge å gjøre det enkeltvis, for kun noen mottakere. Eller du kan velge å la banken opprette eFaktura for alle som sender deg regning og som har anledning til å utstede eFaktura.

Hvis du velger eFaktura, vil du ikke kunne få tilsendt papirfaktura i posten. Du kan likevel få den på papir, ved å printe den ut fra nettbanken. Det vil uansett lønne seg å ikke få tilsendt papirfaktura, siden de fleste krever et gebyr for å sende ut det. Fiken har mer informasjon om eFaktura.

Tips: Se også hvordan få bedre økonomi i hverdagen i denne artikkelen.

Regninger med avtalegiro

En enda enklere måte å betale på er avtalegiro. Den blir, på samme måte som eFaktura, sendt direkte til nettbanken eller mobilbanken din.

Imidlertid trenger du ikke å godkjenne avtalegiro. Den blir betalt automatisk.

Også denne betalingsmåten er vanlig med faste kreditorer som for eksempel strømselskaper, husleie og boliglån.

Hvis du ønsker å endre en slik avtale, må du ta kontakt med mottakeren. Du kan ikke endre den direkte i nettbanken. Men du kan gå inn og stoppe enkeltvise betalinger, og du kan endre beløpet for hver enkelt betaling.

Hvis du betaler en regning til en bedrift som tilbyr avtalegiro, vil nettbanken din gjerne spørre om du ønsker å opprette avtalegiro.

En kombinasjon av avtalegiro og eFaktura ser mange på som en ideell løsning. Da går alt mest mulig automatisk, samtidig som man har kontroll ved at man kan gå inn i nettbanken og følge med på hver enkelt betaling.

Kombinasjon av avtalegiro og eFaktura

Det er også mulig å bruke både avtalegiro og eFaktura samtidig.

Da blir alle regningene sendt til nettbanken din, hvor de blir betalt automatisk. Det forutsetter at det er penger på kontoen du skal betale fra. Hvis det ikke er det, får du beskjed om at den er stoppet. Da må du gå inn og endre betalingsdatoen til en dag etter at du har fått penger inn på kontoen.

Betalinger med kredittkort

Hvis det ikke er penger på brukskontoen, vil noen i stedet benytte kredittkort. Da får man i praksis betalingsutsettelse frem til kredittkortregningen forfaller. I de fleste tilfeller vil det være mellom 35 og 50 dager.

Det kan imidlertid være gebyr på å betale med kredittkort i nettbanken, og for overføring til bankkonto. For mange kredittkort vil det også påløpe renter umiddelbart ved overføring til bankkonto.

Det er derfor viktig å sette seg inn i betingelsene for kredittkortet sitt, før man eventuelt benytter det i nettbanken sin.

Mange banker tilbyr også kreditt på brukskontoen. På den måten risikerer man ikke at regninger blir stoppet fordi kontoen er tom. Da er det samtidig viktig å følge med på at man ikke bruker for mye av kreditten før det kommer penger inn på kontoen igjen. Slik kreditt regnes det også som regel renter på fra første dag.

Tips: Se også refinansiering av kredittkort på denne siden.

A betale regningene sine med kredittkort er ikke ansett som økonomisk smart. Det vil som regel tilkomme gebyr, og man risikerer også at renter begynner å løpe umiddelbart. Da kan det være bedre å ha en kreditt på selve brukskontoen i banken, i tilfelle man ikke alltid har tilstrekkelig med penger på kontoen til regningene som kommer inn automatisk.

Kan man betale regninger med kontanter

Det har etter hvert blitt svært vanskelig å betale en regning med kontanter. Selv om myndighetene har fremholdt at det skal være mulig, så er det vanskelig i praksis.

Mange banker har lagt ned fysiske filialer enkelte steder i landet. Det betyr at for mange vil man måtte reise lenger enn før for å finne en bank. I tillegg må man være forberedt på å betale et til dels kraftig gebyr for å betale med kontanter.

Man kan i en del fysiske banker sette inn kontanter, og deretter betale med de pengene fra mobilbanken sin. Det vil som regel også tilkomme et gebyr for å sette inn kontanter, men det kan være lavere enn å gjøre en betaling med kontanter. Dessuten vil man da kunne sette inn kontanter som dekker flere regninger.

Etter som hvilken type regning det er snakk om, kan man også forsøke å møte opp i bedriften og betale med kontanter. Man kan imidlertid ikke alltid være trygg på at bedriften er forberedt på det, og har tilstrekkelig med vekslepenger rede.

Oppsummert

I hovedsak betales regninger i dag i nettbank eller mobilbank. Det kan gjøres enten:

  • Manuelt og enkeltvis
  • Med eFaktura
  • Med avtalegiro
  • Med kombinasjon av eFaktura og avtalegiro