Hvis man får et inkassokrav i posten, er det viktig å ta affære. Her viser vi deg hvordan du kan stoppe inkasso, og dermed unngå flere problemer.
Hvorfor er det viktig å stoppe inkasso
Det er ikke hyggelig å motta inkasso. For noen kan det være fristende å legge det vekk i stedet for å reagere. Det er imidlertid ikke lurt, for det forsvinner ikke av seg selv.
Et inkassokrav vil allerede inkludere et gebyr i tillegg til det opprinnelige kravet. Hvis du ikke tar tak i problemet risikerer du at det påløper flere kostbare gebyrer for videre purringer, inntil du betaler.
I tillegg kan i verste fall en uavklart inkassosak føre til betalingsanmerkning. Det kan gjøre at du ikke får innvilget lån, fordi banker utfører kredittsjekk av deg før de eventuelt tilbyr lån.
Det er også viktig å være klar over at en annen konsekvens av betalingsanmerkning er at du ikke vil kunne tegne nye abonnementer, som mobilabonnement, strømabonnement eller strømmetjenester. Dette er fordi tilbydere av slike tjenester også gjør en kredittvurdering av deg før de gir deg abonnement.
Trinn for å stoppe inkasso
Tar du tak i problemet med en gang, er det likevel fullt mulig å løse. Når du mottar kravet er det tre ting du kan gjøre;
- Betale inkassokravet.
- Sette opp en nedbetalingsplan.
- Klage hvis det er et urimelig krav.
#1. Betale inkassokravet
Aller først bør du sjekke hva kravet gjelder. Hvis du ser at kravet er rettmessig, at det kommer fra en vare eller tjeneste du har mottatt, så må det betales. Da er det enkleste og raskeste at du betaler regningen innen forfallsdato.
Det vil lønne seg å gjøre det og heller forsøke å spare inn på andre utgifter, dersom kravet er krevende for deg å betale.
Hvis det er umulig for deg å skaffe tilstrekkelig med penger til å betale kravet kan du vurdere å ta opp et lån for å betale. Mange benytter refinansiering av inkassogjeld i slike tilfeller.
Det er fordi et refinansieringslån som regel vil gi lavere rente enn det det vil koste å la kravet bli stående ubetalt. Dessuten får du da betalt kravet, og slipper å få betalingsanmerkning.
Hvis du har flere krav fra enten forbruksgjeld eller kredittkortgjeld samtidig, kan du ta med alt i samme refinansieringslån. Det vil kunne gi deg en ryddigere privatøkonomi, og hjelpe deg til å unngå inkassokrav i fremtiden.
#2. Sette opp en nedbetalingsplan
Dersom det er vanskelig for deg å betale hele inkassoregningen, kan du også ta kontakt med inkassobyrået og be om hjelp. Ofte vil de da kunne sette opp en nedbetalingsplan for deg.
Det er lurt av deg å på forhånd ha satt opp et budsjett over dine inntekter og utgifter, slik at du vet hvor mye du kan klare å betale hver måned.
Før du godtar nedbetalingsplanen inkassobyrået setter opp for deg kan det også være lurt å sjekke hvilken rente du ville fått på et refinansieringslån av samme størrelse. På den måten ser du enkelt hvilken betalingsløsning som er rimeligst for deg.
#3. Klage hvis det er urimelig krav
Hvis du mottar et inkassokrav som du mener er uriktig, bør du umiddelbart varsle inkassobyrået. De skal da stoppe kravet, inntil saken er avklart.
Dersom det viser seg at klagen din er berettiget, og at kravet er uriktig, vil inkassokravet bli slettet.
Oppsummering
Sjekk alltid om et inkassokrav er riktig. Hvis det stemmer, bør du betale snarest. Hvis du trenger hjelp til å betale det kan du enten velge:
- Nedbetalingsordning med inkassobyrået.
- Refinansiering.
Sjekk begge mulighetene, for å se hva som lønner seg best for deg.